Jak jsme na obytnou dodávku přistavovali patro a rozšířili počet míst na spaní na 4

Autor: Tomáš Málek 10.10.2023
Weinsberg CaraBus 630 ME je obytná dodávka. Nabízí 4 plnohodnotná místa na jízdu a tři na spaní. Jenže naše posádka se rozrostla na čtyři členy. Co s tím?
Jak jsme na obytnou dodávku přistavovali patro

Když jsme chystali rodinný cestovatelský projekt Adamova velká cesta/ Adam´s Big Journey, tak jsme měli jednu jedinou nepodkročitelnou podmínku. Ve vestavbě musí být velká postel, která umožní kvalitní spánek posádce ve složení dva dospělí plus Junior.

Žádné krčení nohou při spaní napříč. Žádná roztahovací postel, jejíž přípravu na spaní budete po měsíci nenávidět víc než hodinu psaní na stroji. Žádné kompromisy. Představte si, že se rok pořádně nevyspíte. Potřebovali jsme obří letiště, kde si Adam bude moci hrát a kam večer složíme všichni hlavu. Tohle zadání náš Weinsberg CaraBus 630 ME plnil.

Na cestu po Evropě jsme vyráželi na jaře 2021, na jaře 2022 se naše posádka rozrostla o Juniorku. A začali jsme tušit, že nám dodávka začíná být malá. Tušení se proměnilo v jistotu. Kdo někdy spal se dvěma malými dětmi v jedné posteli ví.

Jaké máte v takovém případě možnosti?

1. dodávku prodat a koupit větší obytňák - zamítnuto, máme naši dodávku rádi

2. pořídit externí stan na střechu - zamítnuto, nejlevnější, ale nepraktické řešení

3. pořídit zvedací střechu - schváleno, realizováno

Obytné auto se zvedací střechou

Weinsberg CaraBus 630 ME se zvedací střechou, díky které se počet plnohodnotných míst na spaní stoupl na 4 (foto: Tomáš Málek)

Proč zvedací střecha na obytné dodávce

Prodávat naši vestavbu se nám nechtělo. Nejen kvůli emocionální vazbě na náš “domov na kolech”, ale i kvůli čistě praktickým důvodům. Dodávka je z celé palety obytných aut nejagilnější a našemu způsobu cestování - chvíli v horách, chvíli v civilizaci, chvíli u moře - nejvíce vyhovuje. Navíc ceny nových obytných aut v posledních letech vyletěly vzhůru a náš Weinsberg je s nájezdem 40 tisíc kilometrů prakticky nové auto. Takže proč měnit něco, co funguje a dobře známe.

Externí stan jsme si vyzkoušeli hned dvakrát. Vždy namontovaný na expedičním pick-upu. Jako v létě velká paráda, ale ty provozní komplikace. Každý večer jsme museli stěhovat lůžkoviny dovnitř. K tomu jsem si představil, jak spolu s peřinami do třímetrové výšky vytahuji Juniora. To nechceš.

Zvedací střecha s horním spaním má ve světě karavaningu dlouhou historii. První se logicky prosadila u menších dodávek, jako je Volkswagen Transporter (model California) či Mercedes-Benz a jeho Marco Polo. Často ji najdete u expedičních dodávek, které potřebují kvůli jízdním vlastnostem v terénu krátké převisy karoserie a co možná nejkratší rozvor.

Jak se takové spací patro na dodávku “přistavuje”? V první řadě je potřeba proříznout otvor do střechy, kterým se do “patra” leze z interiéru. Na dodávku se instaluje celý modul, který obsahuje jak samotný zvedací mechanismus s pevnou střechou a látkovými bočnicemi, tak rošt a matraci a také aerodynamické čelo celé střechy. V karavaningu vládne “doba lepidlová”. Celá struktura, která v našem případě váží zhruba 130 kilogramů, se na střechu dodávky lepí.

Obytné auto se zvedací střechou

Weinsberg CaraBus 630 ME na podzim 2023 po instalaci zvedací střechy (foto: Tomáš Málek)

Spíme v patře, jezdíme na měchách

Na přelomu srpna a září jsme upravené auto přebírali od Karavan Centrum Morava, kde se postarali o instalaci. Na jejich doporučení jsme nechali na zadní nápravu doplnit i vzduchové měchy. A to hned dvouokruhové, takže každý měch můžeme pomocí kompresoru nafoukat nezávisle. To se hodí při kempování na nerovném povrchu, kdy se pomocí stlačeného vzduchu vozidlo dostat do roviny i bez použití nájezdových klínů. Ovládání je jednoduché pomocí dvou manometrů a ventilů, které přibyly na palubní desce.

První zkušenosti po měsíci provozu jsou veskrze pozitivní. Auto se při jízdě na nerovném povrchu chová velmi kultivovaně. Nedrncá. Rozdíl v jízdních vlastnostech bych patrný od prvních metrů. V “patře” se dobře spí a Junior má nové nejoblíbenější místo v autě. A já se konečně v klidu vyspím.

Obytné auto se zvedací střechou

Weinsberg CaraBus 630 ME se zdviženou střechou. Její instalace znamenala vyřezání otvoru do stropu vozu. (foto: Tomáš Málek)

Autor spolu se svou ženou Anetou, malým synkem Adamem, dcerkou Anežkou a psem Bondem vyráží pravidelně na delší cesty světem v obytné dodávce. Na svých cestách spoléhají na pojištění Vansafe. Jejich zážitky a projekt Adamova velká cesta můžete sledovat na facebooku a na Instagramu.

Zajímají vás i další články o cestování a karavaningu? Pokračujte na náš blog.