Jak správně odzimovat obytné auto? S přípravou auta na novou sezónu poradí expert Tomáš Brabec

Autor: Tomáš Málek 19.3.2024
Jaro je cítit ve vzduchu, a tak je nejvyšší čas připravit obytné auto nebo karavan na první jarní výjezd. Na co po zimě určitě nezapomenout a na co si dát zejména pozor? Podle našeho návodu to zvládnete snadno.
Jak odzimovat obytné auto a připravit ho na novou sezónu?

Velikonoce začínají Velkým pátkem už 7. dubna a školáci mají už od čtvrtka prázdniny. A tak spousta karavanistů využívá svátky k prvnímu výjezdu. A jak správně po zimě připravit obytné auto popisuje v našem rozhovoru Tomáš Brabec ze společnosti Karavanypro, která se více než deset let zaměřuje na servis obytných aut a přívěsů.

První krok

Co mám udělat jako úplně první krok, když po zimní odstávce přijdu k obytnému autu?

Vyvětrat. Pak vizuálně zkontrolovat všechny části vozu. Zaměřte se na to, jestli jsou v pořádku okna, pneumatiky a také zkontrolujte, zda v rozích skříněk či v rozích podlahy není vlhkost. To jsou místa, kde se voda nejčastěji objevuje. Také prověřte, zda se do interiéru nedostaly myši nebo jiní hlodavci.

okno v karavanu

Větrání je nejlepší první krok

Baterie a elektrika

Doporučujete před zimou vyjmout nástavbové baterie?

Pokud můžete auto během zimy alespoň jednou za měsíc na den připojit k elektřině, tak nemusím vyndávat baterie. Stejně tak, když vůz stojí pod širým nebem a má solární panel na střeše, který baterii udržuje.

Pokud přes zimu parkuji v tmavé hale bez možnosti připojení do elektrické sítě, tak je lepší nástavbovou baterii vyjmout a uložit někde v teple. Jinými slovy, nejlepší je udržovat nástavbový akumulátor během zimy stále nabitý, pokud se jedná o tradiční olověnou baterii. Když máte ve voze lithiový akumulátor, tak je to jedno.

Proč? Jak se liší moderní a výrazně dražší lithiové akumulátory od tradičních olověných baterií?

Olověná baterie trpí samovybíjením. A když je vybitá, tak se zkracuje její životnost. To je ten důvod, proč vůz s takovým typem akumulátoru během zimy alespoň jednou měsíčně připojit k elektrické síti.

Lithiová baterie netrpí samovybíjením a nemá paměťový efekt. Když ji na podzim dám do stodoly nabitou na šedesát procent, tak ji na jaře najdu na 59 a baterii to nevadí ani z hlediska dlouhodobé životnosti.

Tomáš Brabec

Tomáš Brabec je mezi karavanisty uznávaným odborníkem (foto: Jakub Moravec)

A kdybych chtěl v zimě odjet a měl bych v obytné nástavbě lithiovou baterii? Je tam nějaký zádrhel?

Lithiová baterie mi nepovolí ji nabíjet, pokud její teplota klesla pod 5 °C. Když mám lithiovou baterii vybitou, teplota ve voze je pod 5 stupni a chci zatopit, abych si vůz připravil, tak to nepůjde. Nebudu mít elektřinu.

Nejprve musím obytňák připojit k elektřině, abych tam dostal energii pro topení a pro rozfuk. Až se interiér ohřeje, pak se teprve začne nabíjet i lithiová baterie. Proto radím, i když se vracím ze zimního výletu z hor, tak cestou lithiovou baterii dobíjet a po příjezdu domů si stav lithiové baterie zkontrolovat.

okno v karavanu

Baterii nemusíte na zimu vyndávat, když máte solární panel - ten baterii udržuje

Voda a nádrž na vodu

Vraťme se k odzimování. U obytné nástavby byly celou zimu otevřené vypouštěcí kohouty na vodu, jak se doporučuje. Doporučujete před sezónou čistit nádrž na čistou vodu? A čím?

Nádrže doporučuji čistit jednou ročně. A podle mě je logičtější je čistit na jaře. Existují na to čistící prostředky, např. Certinox, pomocí kterých nádrže vyčistím, vydezinfikuji a připravím na další užívání. U nádrže na čistou vodu bych doporučil otevřít horní servisní víko a ručně setřít místa, kam dosáhnu. Objevuje se tam šlem.

A než poprvé napustím vodu, i pro čištění, tak obytňák vytopím. Vždy se může stát, že třeba v čerpadle zůstala kapka a je z ní krystalek ledu. Druhá varianta je napustit do nádrže vlažnou vodu, abych rozpustil případný led. V obou případech dejte čerpadlu čas, aby se ohřálo, než ho vůbec pustíte.

Existuje u vodovodního systému místo, které si mám pohlídat?

Úplně nejčastěji zlobí vodovodní kohoutky. Když po zimě někde začne téct voda, tak je to z 95 % kohoutkem. Když se vracíte ze zimního výletu, tak doporučuji otevřít vypouštěcí ventily i vodovodní baterie tak 20 kilometrů před domovem, aby se voda jízdou sama vytřepala.

Doma pak do otevřených baterii foukněte, profoukněte je třeba kompresorem nebo se používá balónek. Cílem je, aby v trubkách a v kohoutku nezůstala ani kapka vody, která by pak mohla zamrznout, a kohoutek mohl přežít zimu.

vodovodní baterie v karavanu

Když po zimě někde začne téct voda, tak je to z 95 % kohoutkem - před zazimováním je proto důkladně profoukněte

Topení a plyn

Voda teče, elektřina funguje. Co s topením a bojlerem?

Nenapadá mě nic, co bych s topením a bojlerem musel preventivně dělat. Bojler se mi vyčistí, když budu čistit nádrž na čistou vodu a potom vodu s přípravkem proženu celým vodovodním systémem.

Topení může po zimě zazlobit v případě, kdy třeba pavouk uplete pavučinu ve výfuku z topení. To se projevuje tak, že po zapnutí to začne bouchat, případně topení začne hlásit chybu.

Doporučujete obecně před sezonou revizi plynového systému?

Doporučujeme ji udělat jednou za dva až tři roky.

Myslel jsem, že revizi vyžaduje zákon.

Ze zákona je povinná jednou za tři roky pro obytná auta, která jsou “napsaná” na IČO, tedy koupená na firmu. Pro majitele fyzické osoby žádná taková zákonná povinnost v Česku neexistuje.

plyn v karavanu

Revize plynu není povinná, ale určitě ji doporučujeme

A nepoškodí mě v případě pojistné události, když nebudu mít revizi?

Opakuji, žádný zákon v Česku tuto povinnost neukládá. Ale třeba v Německu musí být plynová revize každé dva roky. Každopádně jako zákazník bych se zajímal o to, jakým způsobem je prováděna.

Když přijde technik s “čichacím” přístrojem, se kterým zkontroluje okolí plynových lahví a sporáku, tak nemůže odhalit netěsnosti v systému uvnitř vozu. My to u nás děláme pomocí tlakového přístroje. Ten systém natlakuje a pak zkontroluje, že v čase neklesá.

Co mít při prvním jarním výjezdu v nádržích za plyn? Čistý propan, nebo směs propanu a butanu?

Propan je čistší, nezanáší tolik trubky a hořáky. Truma doporučuje používat čistý propan, ale technicky funguje i propan-butan. Já v našem rodinném voze používám celoročně směs.

Děkujeme za rozhovor a všem přejeme bezproblémový start do nové sezóny!

Autor rozhovoru Tomáš Málek spolu se svou ženou Anetou, malým synkem Adamem, dcerkou Anežkou a psem Bondem vyráží pravidelně na delší cesty světem v obytné dodávce. Na svých cestách spoléhají na pojištění Vansafe. Jejich zážitky a projekt Adamova velká cesta můžete sledovat na facebooku a na Instagramu.

Zajímají vás i další články o cestování a karavaningu? Pokračujte na náš blog.